Iosif Matula, MEP: „Am aceleași obiective ca și dumneavoastră: susținerea internațională a României, cu lucrurile de care suntem mândri”

Am avut plăcerea să colaborez, cu ocazia Festivalului EuropaNova, cu europarlamentarul PPE Iosif Matula. Îl ştiam de pe vremea când conducea Consiliul Judeţean Arad şi susţinea cu convingere şi generozitate o acţiune de larg impact cultural, generată de minunaţii mei prieteni Doina şi Baruţu Arghezi. Apoi, i-am urmărit activitatea la Parlamentul European cu interes special, fiindcă domnia-sa activează în Comisia pentru Cultură şi Educaţie.

Harnic, în topul prezenţelor la vot, cu numeroase intervenţii în cadrul şedinţelor plenare şi interpelări, dar şi cu activitate extraparlamentară bogată; totuşi, discret, într-o lume politică românească mereu tumultuoasă, cu politicieni puşi mereu pe scandal.

L-am provocat la un dialog, pe lângă dezbaterea din cadrul Festivalului EuropaNova despre drepturile şi nedreptăţile românilor din afara graniţelor naţionale, asupra căreia voi reveni.

– Vă ţineţi departe de harţa politică românească…  Cum reuşiţi?

– Răspunsul este destul de simplu: odată ce am ajuns în Parlamentul European, am înțeles că nu le poți face pe toate foarte bine și m-am dedicat muncii de aici. Legat de prezență, acest aspect nu e cu totul deosebit pentru ca dacă nu ești prezent și nu urmărești activitatea comisiilor din care faci parte, nu ai nicio șansă ca munca ta să conteze și să fie luată în serios.

De ce sunt discret? La fel consider că am fost și în țară și cred că termenul e înțeles puțin greșit la noi, în România. La Bruxelles am conștientizat cât de important este să ieși în față în domeniile tale de competență, acolo unde ai ceva de spus, mai exact să-ți faci meseria. În Parlamentul European, principiul se aplică problemelor din comisiile din care faci parte, nu tuturor subiectelor posibile.

Activitățile mele din țară poate că nu sunt la nivelul la care mi-aș dori, dar sunt prezent la fiecare sfârșit de săptămână, fără însă a face valuri.

Recunosc că nu mă caracterizează stilul conflictual, cu atât mai mult cu cât am înțeles, la Parlamentul European, că nu poți rezolva nimic durabil decât prin negociere și compromis.

– Promovaţi o politică de solidaritate a europarlamentarilor români, indiferent de apartenenţa de grup politic, în privinţa deciziilor în care este implicată România. Funcţionează colaborarea?

– Funcționează și nu prea. Au fost destule situații în care colaborarea a mers bine,  în beneficiul României. Cu surprindere, pot să spun că în Comisia pentru Dezvoltare Regională, în ultima perioadă, chiar a funcționat, ceea ce reprezintă o surpriză plăcută și un lucru bun. Trebuie să spun și faptul că adesea am avut regretul că problemele politice interne ale României au fost aduse la tribuna acestui înalt for. Consider că am fi câștigat mult mai mult, rezolvându-le acasă.

Activaţi în Comisia pentru Cultură şi Educaţie a Parlamentului European, care a trasat programele sale pentru perioada 2014 – 2020. Există vreun element care regretaţi să a scăpat atenţiei Comisiei?

– În negocierile pentru viitorul Cadru Financiar Multianual, Comisia pentru Cultură și Educație nu a pierdut nimic. Dimpotrivă, în condițiile în care bugetul general scade, acțiunile din domeniul culturii, educației, tineretului și sportului vor beneficia de fonduri mai mari. Bucuria mea ar fi sporită dacă participarea cetățenilor europeni ar fi mai mare în cazul tuturor proiectelor. Sigur, vorbim de programe cu finanțare relativ mică, dar cu o mare vizibilitate și o valoare adăugată evidentă la nivel european.

– Credeţi că politica europeană e suficient de atentă la aspectele culturale în vremuri de criză?

– Cred că da. Există lobby susținut la nivel european în favoarea culturii, iar implicarea politicienilor care au tangență cu domeniul este constantă, chiar și în vremuri de criză. Vă pot da exemplul unui europarlamentar cu multe mandate în spate, care a reușit să-și pună amprenta asupra multora dintre proiectele pe care le avem astăzi în domeniul culturii și educației, chiar luptând împotriva măsurilor de austeritate impuse de Comisia Europeana. Este vorba de președintele Comisiei pentru Cultură și Educație, doamna Doris Pack. Ca dovadă, bugetul acțiunilor din sfera culturii și educației este mai mare față de perioada financiară precedentă, în ciuda scăderii bugetului general al UE.

Tot mai multe voci din sfera culturală a Europei reproşează politicienilor de la Bruxelles o distanţare faţă de realitate, dar şi faţă de spiritualitate. Au dreptate?

– N-aș zice că au dreptate. Am văzut la Parlamentul European politicieni care se bucură de o mare apreciere, nume sonore ale politicii europene, cărora le place să fie discreți și să nu iasă în față. Probabil că o astfel de atitudine este înțeleasă greșit în unele medii din România, unde negativismul pare să câștige teren, iar lucrurile pozitive nu sunt pe deplin reflectate public.

Aţi susţinut Festivalul EuropaNova de la Bruxelles. Ce v-a determinat să o faceţi?

– Răspunsul vine, oarecum, de la sine. Ca român, dar și ca europarlamentar, am aceleași obiective ca și dumneavoastră: susținerea internațională a României, cu lucrurile de care suntem mândri. În plus, sunt profesor și am susținut adesea acțiuni similare, fără a-mi pune prea multe întrebări. O voi face și de acum încolo, atât cât îmi permite programul și doresc să vă felicit pentru inițiativă.

– Ce vă mai face livada?

– (Râde.) De unde știți? Livada face binișor, dar anul acesta a fost capricios din punct de vedere meteorologic. Când au început să înflorească pomii, a venit înghețul. Am avut două reprize de gheață, dintre care una cu vreo 20 centimetri, ceea ce a făcut ravagii. Ca atare, livada a avut de suferit. Dar pomii se refac, o livadă având multe de spus pe termen lung. Mă ocup îndeaproape de ea, dincolo de munca de la parlament și de timpul dedicat familiei, aceasta fiind una dintre pasiunile pe care le am încă din copilărie. Mă bucură întrebarea și, mai ales, faptul că îmi urmăriți activitățile, chiar și pe acelea din afara sferei politice.

Lasă un răspuns

