Interviuri cu ţărani. Macedon Şerban: „Nu ştiu unde om ajunje”

Câţi ani aveţi, bace Macedon?

Io am 82 de ani şi 5 luni.

Sunteţi de baştină de aici, din Spermezeu?

Tătă familia mea îi de aici, din Spermezeu, şi femeia mea o fost tăt d-aci.

Ce aţi lucrat înainte de a vă pensiona?

Am fost funcţionar la sfatul popular 12 ani, după aceea am fost la dispensar 17 ani agent dezinfector, s-o desfiinţat postul şi am fost la mină la Iacobeni 6 ani 5 luni şi 11 zile şi la 60 de ani am ieşit în pensie. Frumoasă copilă, căsătorită cu un român, zâci (referindu-se la dna Emily Hillenbrand Tion). Şi tata o fost în America din 14 până în 22 pân Nev Iork, Kentolohai, Dalas. Ştia vorbi pă engleză: oan, to, tri, faiv.

Dar ce a lucrat acolo?

O lucrat muncitor. Lucra la turnătorie.

Dar cum a plecat pe vremurile alea?

La o fată săracă i-o făcut un copil, apoi părinţii l-or bătut din ce o fo săracă fată şi o furat o jurincă şi o vândut-o cu nu ştiu câţi zloţi. Avea vreo optşpe ani şi o plecat. După ce o venit de acolo i-o zis Dolaru, mai târziu bade Todor Dolaru, iar io îs Macedonu Dolarului. O cumpărat aici pământ şi casă şi o făcut cinci copii pe lângă primu, care o rămas aşe. O fost om fain, i-o plăcut femeile tare. Când o vinit din America o cumpărat vreo 17 iugăre de pământ şi vreo 20 de iugăre de pădure şi nişte grădini. Povestea că acolo în America nu spăla cămaşa, că o arunca când să murdărea. După ce o vinit or uitat de năcazu di-aici. Noi ăştia Şerban suntem vreo 12 familii, oamini di omenie, da nişte oamini mari, şi primaru (primarul comunei este fiul său). Io îs mai mititel că m-o făcut la 7 luni. Tata n-o ştiut carte, i-o zâs neamţu păntru care lucra în Americă că di ce nu ştie ceva carte, să îl puie şef. Io n-am decât patru clase, da în armată m-am ridicat. Feciorii mei or mărs la şcoală, unu-i doctor, cealalt îi profesor de istorie. Am fost şi-anu trecut la Târlişua după inundaţiile celea şi m-o văzut un doctor din America că nu văd cu ochii, da iaca am dinţii de la mama. Nu mă dor ochii, da nu văd numa negru.

Aţi muncit şi în mină, mi-aţi spus ieri.

În mină n-o fo greu, că am stat afară, numa de la 7 la 3, nime n-ave nimic cu mine, că frati-mie era injiner acolo.

Sunteţi mândru de copiii dumneavoastră?

Mi-i dragă lume când îi văd pă băieţî mei. Aista cu tătă lumea vorbeşte frumos. Amu-i p-a patra oară primar. Îs măreţ. Ţăran cu doi copiii ca ei. Da puteam amu, în vremurile aistea? Aşe s-o petrecut viaţa, da tare-i scurtă.

Dar cum de i-aţi trimis pe amândoi la şcoală? De obicei, se ţinea trimitea numai unul, se ţinea măcar unul acasaă…

Pă unu am vrut să îl tremit la şcoală şi pă istalalt şi rămâie cu noi, pă primaru. Îs tare buni, numa le place pre mult femeile. Primaru mai bagă oameni la pământ, lu doctoru nu-i trabă. Nu ie di la oamini nimica. Îs foarti buni, buni baieţi. Amu io şed sângur. Mi-aduc zâlnic di mâncare şi nurorile şi hăla şi hăla şi cumnatile şi spală hainele, au din aia di spălat. Io îs mulţumit numa sângurătate asta mă omoară. Nu mă duc la ei, m-or chemat, da mi ruşine. Îmi pare rău după muiere, în 23 iulie o împlinit cinci ani de când s-o dus.

Nu v-aţi gândit să vă recăsătoriţi?

Apăi să mă leg de altele, nu-mi trebe. Nu mă pre duc în bufet, am io băutură aci dacă îmi trabă, apoi mă mai duc pe la fini, am 15 părechi dă fini, pă la fraţi, pă la vecini. Aşe o fo la noi pă vremuri, de-amu nu ştiu ce-a ma fi. Apăi câtă mâncare îmi aduc, dau şi la porci.

Creşteţi porci?

Ţîn doi porci, unu a meu, unu a lu doctoru şi mai dau şi trii milioane la primar, să îşi cumpere, că banii îmi ajung până peste cap, am 4 milioane două sute pensie. Bani îs, bai îi că nu mai îs oamini. Sângur mă descurc cu porcii, tătă lume mă laudă, să-i videţi, mă gospodăresc sângur, batăr că nu văd.

Cultivaţi şi pământul?

Amu nu mai umblă nime după pământ, nu mai pun nici grâu, tăţi îs domni, tăţi mărg pân Spania. Io i-am dat (pământ) la primar, lu doctor nu-i trabă. Auzi, o vinit aici la frate-meu o maşină din haia mare cu 200 de saci de fărină. Înainte pă orice răzor puneai câte ceva. Nu ştiu unde om ajunje.

Dar vă ţineţi foarte bine la vârsta dumneavoastră…

Cum de eşti aşa bine la 82 de ani mă întreabă lume. Am lucrat tătă viaţa, di aia şi dacă tria muierea, trăiam o sută, că ea tăt după mine, hai, Macedonuţule, mănâncă. Greu mai afli o muiere aşe în zâua d-az. Am dat o dată după tata şi m-am luat cu beutura, da m-am lăsat, femeia mi-o bătut nasu. Sunt aici destui amu de să duc la cârciumă şi beu până cade jos, vai de zâlele lor! Da io nu mă duc la cârciumă, dacă îmi trebe trimit după o bere, că dacă mă duc acolo tătă lume îmi dă să beu, hai be, be, că îs tata lu primaru. Primaru îi tare harnic, gospodar, o făcut di să mere cu maşina în tăte satele astea.

Şi cum e lumea de astăzi?

S-o rădicat lume azi, minunea lumii ce case. Da dejaba, că nu lucră. Pă doctor l-am dat la medicină veterinară, da n-o stat numa un an, că o zâs că el nu vorbeşte cu vacile. Primaru vorbeşte cu tăte babele. Aşe-i viaţa, trece pre repide apoi nu ştiu ce-a fi mai încolo unde merem. Cum o fi aşe-om răbda.

Respondent: Macedon Şerban (A Dolarului), 82 ani, Spermezeu. Discuţia a avut loc în vara anului 2007. Au întrebat: Emily Hillenbrand Tion şi Octavian Blaga.

Lasă un răspuns

