Interviuri cu ţărani. Grigore Gherghel: „La român îi place lucru, nu hoţie”

Merge treaba? (respondentul curăţă gunoiul din grajd)

Merje, merje, mulţam dă vizită. Da aţi venit să mă videţi?

Am venit, sigur! Câte animale aveţi?

Am avut cinsute două oi, patru vaci; şasă milioane, atâta am primit subvenţii de la stat… în rest nimic.

Şi vă descurcaţi cu atât?

Apăi Dumnezău ferească şi păzească… Televizoru, antena, curentu electric, doctor veterinar, medicamente, tăte – ne bagă-n pământ definitiv… Impozitu nu-i aşe mari, pentru terenuri, pentru astea, d-apoi astealalte te topăsc… Şi n-avem undi distribui brânza şi mieii. Am dat chilu dă milă astă vara cu patruştrii dă mii. Cinştrii dă miei cu cinşunu de milioane da buni tăţi, or fost dă la şapteşpe chile în sus…

Dar unde vindeţi?

O ducem branza la târg că nu să trece, nu are un rost… Laptile, dac-am ave o lăptărie… Nu avem unde vinde laptele… Acuma începe ce brânză cu patruzejidemii chilu die cît o ie, cât nu ne-o mai ie. Rămâne să o dăm la porci. Dacă nu să merită, nu iesă profit… Deşi mă năcăjesc… Ş-am cumpărat atâta teren şi acuma tre să-mi vând oile câte două ori… şi-am rămas cu zece oi de două ori io, c-am fost şepti fraţi ş-am tăt împărţât la fraţi ş-acuma am peste patruzeci de hectare de pământ care am cumpărat bine, cu patru milioane… Ş-am dat la tăte…Da nu iese profit. Asta-i chestia. Ş-amu vreau să spui că, deci am patruzăci de hectare de pământ, şaizăci de oi, şi patru vaci şi treişdoi cai, acum că le vând pe tăte să mă duc în Spania, că nu iesta aşe mai mult, sau în Italia, Germania… Nu mai pot.

Ce aţi avea nevoie ca să nu plecaţi? Mai mult ajutor de la stat?

Daca aş putie să-mi cumpăr un tractor atunşea ar mai fi cumva… Subvenţionat, da, da amu nu să ma dă… Asta-i viata, nu-i pă ce să faci bani. Nu-i sută la sută că mă duc, dac-ar da de exemplu subvenţii că mi-am făcut acte, după oi, după vaci, poate aş mai sta un an, aş mai încerca, dac-ar vini subvenţiile, da îi vorba, amu chiar o zâs cineva ca era vorba de patru sau cinci milioane după o vacă, amu zâce că dă numa pă jumătate, vreo două jumate… Aştept că am doi frati acolo ş-un cumnat… În America avem o nepoată, o fată de-a lu tata, în insule… care cunoaşte vreo paişpe limbi. O fost în America, acum îi în… pân insule, pân Dumnezo ştie… în lumea largă… că-i tot un fel de porteră d-asta, ase-i şi ie ca dumitale şi cu doamna (se referă la dna Emily Hillenbrand Tion).

Era mai bine pe vremuri?

Atunci când am fost noi pe vremuri, o fost greu. Făceam hainile din cânepă. Eu am fost în Spermezeu, stătem într-o colibă acolo, apoi am vinit aci în Hălmăsău… Şi ultima dată cu Ceauşescu o fost cel mai greu. Atâta o fost greu până când am scăpat de comunişti. Ce greu ne-o fost!… La român îi place lucru, nu hoţie…

Acum e mai bine?

Amu îi mai bine, amu când nu lucrăm să mâncăm, amu-i mai bine, cică.

Tinerii pleacă…

Aci am avut tineret, d-apăi s-o dus da p-aice… Amu mă iertaţ, da mai am de rândulit, da mai veniţ dumneavoastră pă sară…

Respondent: Grigore Gherghel, 51 ani, Hălmăsău, com. Spermezeu (vara 2007). Au întrebat: Emily Hillenbrand Tion şi Octavian Blaga.

1 comentariu

Lasă un răspuns

