Cântec de august (variantă)

Au!… Cât aşteptam zilele lui august, fierbinţi!…
Aburcam, costiş, cu bătrânii, cuminţi,
spre Costeşti, înarmaţi până-n dinţi,
cu coase, cu greble, cu furci şi securea,
să-ntrebăm de rouă iarba şi de bunătate pădurea.
Coseam iarba, strângeam cosîtura,
pe o rudă mă suiam pe căpiţă,
să judec, să rânduiesc lucrătura.

Cât se-ncrunta apoi cerul,
cum cădea zăpada cât casa –
să-mbrace satul meu ca mireasa!
Năluci de lână se vădeau pe Vlădeasa.
Bătrânii mei mai aruncau câte-un vreascur pe foc.
Mă-ncumetam câteodată să iau câte-o fată la joc –
în nopţile când mă strecuram la clacă,
flacăra sălta deodată în şpor,
şi toate îmi păreau veşnice, parcă.

Târziu când se făcea peste lume,
o singură lampă în tot satul veghea.
Gândurile mele, cuvintele fără nume
tânjeau cu sfială către o stea.

Ah, cât de curând sorocul m-a-nfrânt!
Sub sălcii cât am plâns nopţi la rând
când m-au mânat din satul meu sfânt,
să mă fac orăşean, om cu carte;
şi am jurat mereu să ţin ţăranilor parte.
Era satul plin de vlagă, horit de prunci,
anii s-au dumicat, am luptat cum am putut,
n-am uitat niciodată jurăminţile de atunci.

Vai, dar între timp satul meu s-a buimăcit!Pesemne

i-au bâzdârat prin ogradă nenorocitele semne…
Bătrânul meu s-a dus în pădure după lemne,
dar a găsit sârmă şi beton în loc de brazi.
Aud că satul meu pustiu de ţărani este azi.
Bătrâna mă aşteaptă în târnaţ şi plânge.
Muşchiul nu mai apără pietrele de cerul greu.
Brăcinarul cerului încă o gaică mai strânge.
A plecat din sat şi Dumnezeu.

Iar azi, în loc de-o singură lampă-n oblac,
sunt mii de luminiţe reci la ferestre.
Gândurile, cuvintele le îngrămădesc într-un sac,
cu fundul spart. Nevrută, nefolositoare zestre.

Atâta m-am războit, m-am zbătut, m-am certat:
vreau să mă-ntorc la coasă, la arat.
Bătrânii mi-au lăsat atâta iarbă, atâta prat!
Am stat destul între cărţi, ca un puşcăriaş,
am fost între litere ca un cal necălărit, nărăvaş.
Mâne mă-ntorc acasă, să fiu cel din urmă ţăran.
M-am săturat de vorbe, de fum, de minciuni.
Pământul e singurul adevăr ce îl am!

Lasă un răspuns

